Kennisbank

Mogen we u voorstellen aan onze abonnee:
Harry Franse (86) – nog elke dag aan het werk in zijn administratiekantoor

Wie het kantoor van Harry Franse in Heiloo binnenstapt, merkt meteen: dit is geen standaard administratiekantoor. Het persoonlijke contact staat centraal. Voor ruim 400 particulieren verzorgt hij jaarlijks de belastingaangifte en voor ongeveer 40 ondernemers de volledige boekhouding. En dat terwijl hij inmiddels 86 jaar oud is. “Ik werk nog elke dag met plezier,” zegt hij glimlachend.

Een ondernemer in hart en nieren

Het ondernemerschap zat er bij Harry altijd al in. In de vroege jaren ’60 was het echter lastig om een woning te vinden: via de reguliere weg stond men vaak acht jaar op een wachtlijst. Via zijn werkgever Bruynzeel kreeg hij sneller een huis en begon hij in loondienst. Ondertussen hielp hij steeds meer familieleden en kennissen met hun belastingaangifte. Mond-tot-mondreclame deed de rest. In 1965 startte hij officieel Administratiekantoor Franse, naast zijn vaste baan. Pas op zijn 68e stopte hij met werken in loondienst bij een marktonderzoekbureau – het administratiekantoor draaide altijd gewoon door.

De klant is koning

Het motto van Harry is al die jaren onveranderd gebleven: de klant is koning. Zijn grootste uitdaging was altijd om ervoor te zorgen dat zijn klanten zo weinig mogelijk belasting hoefden te betalen. Dat betekende niet alleen de wet- en regelgeving tot in de puntjes kennen, maar ook zijn klanten écht kennen. “Als je weet dat iemand bepaalde medische kosten heeft, kun je dat meenemen in de aangifte. Anders loopt een klant zomaar honderden euro’s mis.”

Het persoonlijke contact vindt hij het mooiste aan zijn werk. “Ik neem altijd minstens een uur de tijd voor een klant, en vaak loopt het uit. Net als bij de huisarts. Er is altijd koffie en soms een wijntje. Ondertussen praat je bij en leer je de klant goed kennen. Dat is niet alleen gezellig, maar ook belangrijk om je werk goed te doen.”

Van handgeschreven naar digitaal

Sinds de start van zijn onderneming zag Harry het vakgebied ingrijpend veranderen. Waar in 1965 alles nog met de hand werd verwerkt, kwamen daarna de typemachine en de computer. Tegenwoordig gaat alles digitaal, inclusief de aangiftes richting de Belastingdienst. “Ondanks mijn leeftijd heb ik er geen moeite mee om digitaal te werken. Het hoort erbij en ik vind het prima.”

Al 34 jaar abonnee van Keizersgracht Ray

Sinds 1991 is Harry aangesloten bij Keizersgracht Ray (voorheen Keizersgracht Juristen). De directe aanleiding was een dure rechtszaak die hij kort daarvoor had meegemaakt. Hij won weliswaar, maar de advocaatkosten waren hoog. “Het Rechtshulpabonnement bood korting op juristen en advocaten, en was ook fiscaal aftrekbaar. Dat maakte de keuze eenvoudig.”

In de 34 jaar die volgden, hoefde hij slechts één keer gebruik te maken van het gereduceerde tarief, bij een geschil over een stuk grond. “Met hulp van Keizersgracht Juristen is dat uitstekend opgelost.” Voor Harry is het abonnement altijd een geruststellend vangnet geweest. “Je weet dat, áls er iets aan de hand is, je de kosten onder controle houdt.”  Het contact met de medewerkers ervoer hij in al die jaren als “altijd zeer positief.”

Advies aan jonge ondernemers

Als hij jonge ondernemers een advies mag geven, dan is het kort maar krachtig: “De klant is altijd koning! Zet je volledig in om de klant tevreden te stellen en lever geen half werk.”

Toekomst voor Keizersgracht Ray

Over de rol van Keizersgracht Ray is hij duidelijk: “Ga vooral door op dezelfde voet. Iedere ondernemer heeft zijn eigen redenen om een abonnement te nemen. Voor mij was het zekerheid tegen hoge advocaatkosten, voor anderen kan het om personeel of debiteuren gaan. Maar die zekerheid is voor iedereen waardevol.”